
Matematyka jest tu i tam – pracę chcesz mieć, dobrze ją znaj! – mamy to: dofinansowanie do projektu w ramach Programu mPotęga
Po raz drugi zdobyliśmy dofinansowanie w ramach konkursu grantowego Programu „mPotęga”, którego organizatorem jest Fundacja mBanku w partnerstwie z Fundacją Dobra Sieć .
Tytuł naszego matematycznego projektu: Matematyka jest tu i tam – pracę chcesz mieć, dobrze ją znaj!
Cele jakie chcemy osiągnąć poprzez realizację projektu są następujące:
-
Podniesienie matematycznych kompetencji uczniów poprzez wykorzystanie tutoringu rówieśniczego.
-
Wskazywanie wykorzystywania matematyki w różnych miejscach pracy i w życiu codziennym.
-
Rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz wspieranie uczniów mających trudności w uczeniu się matematyki poprzez właściwy dobór metod i form pracy.
-
Wzmacnianie więzi koleżeńskiej i umiejętności współpracy.
A będziemy chcieli je osiągnąć poprzez następujące działania:
1.Zapoznanie uczniów z aplikacją Learninig Apps oraz Kahoot, którą będą wykorzystywać w tutoringu rówieśniczym. Tutoring będzie opierał się na współpracy dwóch/trzech osób, gdzie jedna pełni rolę nauczyciela, a druga pełni rolę ucznia. Podczas takiej interakcji, dziecko – nauczyciel, pomaga dziecku - uczniowi w opanowaniu określonych wiadomości, dostarczając mu wskazówek, instrukcji oraz porad. Tutee (dziecko korzystające z pomocy tutora) uzyskuje wiedzę od bardziej doświadczonej osoby, odpowiada na zadawane pytania i posiada jednocześnie poczucie bezpieczeństwa, gdyż ma przy sobie kogoś, kto czuwa nad poprawnością jego rozumowania. Tutor natomiast może przeanalizować i scalić swoją dotychczasową wiedzę, uzupełnić ewentualne braki i uzyskać pełniejszy obraz zagadnienia, którego uczy. Podczas tego typu zajęć uczniowie będą mogli nagrywać się, a nagrania będą udostępnione innym uczniom. W ten sposób każdy uczeń będzie mógł skorzystać z tłumaczeń kolegi
2. Uczniowie klas starszych (a także absolwenci naszej szkoły) prowadzą zajęcia/lekcje w klasach młodszych – uczeń przejmuje rolę nauczyciela. Nad prawidłowym przebiegiem zajęć czuwa nauczyciel matematyki.
3. Zajęcia matematyczne (praktyczne wykorzystanie matematyki) dla uczniów prowadzone przez rodziców (dziecko rodzica staje się jego asystentem) . Zajęcia praktyczne np. rozliczanie pitu, wspólne pieczenie i przeliczanie kosztów zakupów, origami, kupowanie płytek niezbędnych do wyłożenia w szkolnej klasie, obliczanie kosztów ogrodzenia szkoły itp.
W ten sposób uczniowie będą mogli przekonać się, że matematyka jest niezbędna i wykorzystywana w różnych zawodach.
4. Odwrócony escape room: uczniowie, aby móc pozostawać w szkole na wspólnym noclegu i zabawach, muszą rozwiązać przygotowane zadania i uzyskać klucz do sali, w której będzie odbywał się nocleg.
Projekt skierowany jest dla uczniów klas IV-VI, ale w jego realizację będą zaangażowani wszyscy uczniowie.
Opracowała p. A. Różańńska