Dysleksja nie może być wymówką.

W Szkole Podstawowej w Mycielinie zorganizowane zostały obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Do organizacji obchodów zachęca Polskie Towarzystwo Dysleksji.  Tegoroczne hasło „Dysleksja nie może być wymówką”.

Inicjatorką tego przedsięwzięcia była dyrektor szkoły Małgorzata Tomela, która jest specjalistą z zakresu terapii pedagogicznej. Dzięki współpracy z nauczycielkami
Magdaleną Skalską i Jolantą Korkosz oraz Radą Rodziców z przewodniczącą Eweliną Suszek była możliwa realizacja wielu ciekawych zadań.

W naszej szkole liczącej 119 uczniów problem dysleksji dotyczy 12% uczniów. Wszystkie dzieci objęte są pomocą w formie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych. Najlepsze efekty w przezwyciężaniu specyficznych trudności w nauce czytania i pisania osiągają ci uczniowie, których rodzice są zaangażowani w terapię, współpracują z nauczycielami.

Szkolne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji były skierowane do całej społeczności szkolnej i wyzwoliły zaangażowanie rodziców, nauczycieli i uczniów.

Na dolnym korytarzu powstała wystawa informująca o wybitnych dyslektykach: Hans Christian Andersen, Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Thomas Alva Edison itp.

Uczniowie klas I-III wykonali ponad 50 ilustracji do  ulubionych utworów Andersena. Powstała szkolna „Top-lista” baśni Andersena. W wyniku głosowania zwyciężyło „Brzydkie kaczątko” tuż przed „Dziewczynką z zapałkami” i „Świniopasem”.

Zorganizowane zostało popołudniowe spotkanie dla rodziców na temat „Dziecko dyslektyczne w szkole i w domu” na którym omówione zostały przyczyny dysleksji, prawa i obowiązki rodzica dziecka dyslektycznego, formy pracy z takim dzieckiem. Rodzice mieli okazję dzielić się swoimi uwagami, pomysłami jak motywować dziecko do pracy. Prowadząca spotkanie M.Tomela wskazywała na konieczność właściwej organizacji dnia, urządzania miejsca do nauki, zapewnienia ruchu na świeżym powietrzu

„ W szkole od lat jest realizowany program „Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją”. Warunkiem powodzenia w udzielaniu pomocy uczniom jest wczesna diagnoza i dostrzeganie objawów ryzyka dysleksji już u dzieci w wieku przedszkolnym. Stąd współpraca z przedszkolami oraz obserwacja z zastosowaniem „Kwestionariusza objawów dysleksji”  M.Bogdanowicz,  prowadzona przez nauczycieli kl. I-III” – (M.Tomela).

„Dysleksja nie jest wymówką i nie jest powodem dla którego uczeń ma być zwolniony z pracy nad sobą” – ( M.Tomela).

Dla 65 uczniów z klasy IV-VI zorganizowany został Ortograficzny Bieg Patrolowy.
Podczas tej wspólnej zabawy, wzorowanej na harcerskiej grze terenowej, na pięciu punktach zadaniowych uczniowie podzieleni na 10 zespołów rozwiązywali łamigłówki i zadania z różnego rodzaju trudnościami ortograficznymi. Uczniowie wykazali się doskonałą organizacją pracy grupowej, a zaangażowani do pomocy rodzice mieli okazję koordynować pracami zespołów na poszczególnych punktach oraz sprawdzać poprawność wykonanych przez dzieci zadań .

Podsumowaniem zmagań z ortografią była nauka piosenki na melodię „Ładne oczy masz” Czerwonych Gitar pt. „Zacznij od rz” do słów Danuty Gmosińskiej. Tutaj prym wiedli uczniowie klasy III z wychowawczynią Dorotą Wasik.

Zespoły patrolowe miały też za zadanie ułożenia dowcipnych zdań z wylosowanymi 4-5 wyrazami zawierającymi trudności ortograficzne.